Slimme apparaten met Google Home of Amazon Alexa zijn tegenwoordig eerder regel dan uitzondering in de Nederlandse huishoudens. Deze apparaten kunnen gebruikt worden om spraakgestuurde zoekopdrachten uit te voeren. Dit noemen we ook wel Voice Search. De populariteit van dit soort apparaten neemt fors toe en het einde lijkt voorlopig nog niet in zicht, wat ervoor zorgt dat spraakgestuurde opdrachten zullen blijven toenemen. Dat onderstreept ook direct het belang om jouw website te optimaliseren voor Voice Search om zodoende meer spraakgestuurde bezoekers te bereiken. Op deze pagina gaan we dieper in op Voice Search en geven we je 5 tips om je website te optimaliseren voor gesproken zoekopdrachten.
Als je thuis over een slimme speaker met Google Home beschikt of een Apple iPhone met Siri in bezit hebt, dan heb je misschien al wat ervaring met Voice Search of spraakgestuurde berichten. Met gesproken zoekopdrachten praat je tegen een dergelijk apparaat en stel je mondeling een vraag in plaats van een zoekopdracht te typen. Wanneer je een gesproken zoekopdracht uitvoert, geeft het apparaat een antwoord dat afkomstig is van een website en/of verwijst het je door naar een website voor meer informatie. Terwijl het apparaat het antwoord geeft, zal het afsluiten met het delen van waar de informatie van afkomstig is. Sommige apparaten, zoals Google Home, sturen een link in de Google Assistent-app. Hierdoor kunnen gebruikers de link openen om meer informatie over het onderwerp te lezen.
Gesproken zoekopdrachten verschillen van traditionele zoekopdrachten. Dat komt omdat mensen niet spreken zoals ze typen. Dat betekent dat je in jouw contentmarketing– en SEO-strategie rekening moet houden met gesproken zoekopdrachten.
Wanneer mensen gesproken zoekopdrachten uitvoeren, hebben ze snel de neiging om vragen te stellen. In plaats van te zoeken naar “auto accu voor Honda Civic 2012”, voeren ze een verbale zoekopdracht uit door te vragen: “Waar kan ik een auto-accu kopen voor een Honda Civic uit 2012?” of “Welk type batterij heeft een Honda Civic uit 2012 nodig?”.
Dit betekent dat jouw bedrijf rekening moet houden met meer van dit soort vragen. Mensen praten tegen apparaten met ondersteuning voor Voice Search alsof ze een ander persoon zijn. Je kunt daarop inspelen door rekening te houden met gesprektonen en woordgroepen die mensen vaak gebruiken tijdens het spreken.
Het komt er dus op neer dat je jouw SEO moet optimaliseren voor gesproken zoekopdrachten. Je zult je daarbij moeten concentreren op hoe gebruikers zoeken, welke woordgroepen of zoekwoorden ze gebruiken en welke informatie ze willen vinden.
Als je in meer gesproken zoekopdrachten wilt verschijnen moet je jouw website optimaliseren om featured snippets te verkrijgen. Met als uiteindelijk doel om een positie 0 te vergaren. Uit een onderzoek van Moz bleek dat 87% van de antwoorden op gesproken zoekopdrachten afkomstig zijn van featured snippets. Deze statistiek laat zien hoe belangrijk het is dat je streeft naar positie 0 in de zoekresultaten.
Maar wat zijn featured snippets of een positie 0? Een featured snippet is een uitgelicht zoekresultaat dat een beknopt en direct antwoord geeft op een vraag. Het resultaat verschijnt soms als een vak bovenaan de lijst met zoekresultaten. Het is meestal een alinea met informatie met jouw zoektermen vetgedrukt. Dit vak met informatie – de featured snippet – is afkomstig van een website die volgens Google het juiste antwoord biedt.
Hieronder een voorbeeld:
Positie 0 is wanneer een zoekresultaat een featured snippet boven het eerste organische zoekresultaat weergeeft. Bij een gesproken zoekopdracht haalt Google vaak informatie uit featured snippets. Ze bieden de juiste informatie en die informatie is beknopt genoeg voor Google om terug te sturen naar de gebruiker.
Wanneer Google het featured snippet leest, schrijven ze de informatie ook toe aan de juiste website. Als jouw website de informatie heeft verstrekt, zegt Google ‘Volgens [website]’ of ‘We hebben deze informatie gevonden op [website]’. Sommige apparaten voor Voice Search sturen ook links naar gebruikers om ze de mogelijkheid te bieden om meer te lezen.
Als een zoekopdracht nog geen featured snippets oplevert, heeft jouw bedrijf de mogelijkheid om er een te genereren en voorsprong te nemen op concurrenten.
Semantisch zoeken is een type zoekstrategie waarbij je je richt op het verbeteren van jouw begrip van de zoekintentie van gebruikers. Hierdoor kun je inhoud maken die beter overeenkomst met wat zoekers willen. Je wilt dus de zoekintentie van jouw doelgroep begrijpen om jouw website te optimaliseren voor die zoekopdrachten.
Als iemand bijvoorbeeld ‘films in Amsterdam’ zoekt via een gesproken zoekopdracht, zoekt hij hoogstwaarschijnlijk naar films die in Amsterdam in de bioscoop worden afgespeeld. Bij een getypte zoekopdracht via een computer kan iemand mogelijk zoeken naar films die in Amsterdam zijn opgenomen.
In dit geval, als je een bioscoopeigenaar bent, zou je willen optimaliseren voor alle mogelijke zinnen die gebruiken zouden gebruiken om de afspeeltijden van films te achterhalen. Dit omvat ‘films in Amsterdam’ en ‘films Amsterdam’.
Wanneer je de zoekintentie van de gebruikers begrijpt, kun je deze optimaliseren voor een weergave in de zoekresultaten die verband houden met de intentie van hun zoekopdracht. Het zal jou helpen jouw doelgroep voor Voice Search beter te begrijpen, zodat je jouw website kunt optimaliseren voor die zoekwoorden.
Als je content creëert, is het verleidelijk om termen en jargon te gebruiken die eigen zijn aan jouw vakgebied of branche, maar jouw gemiddelde lezer weet misschien niet wat die termen betekenen. Of nog erger: ze weten niet eens af van het bestaan van die termen. Als je effectief wilt optimaliseren voor gesproken zoekopdrachten, schrijf je in een taal die jouw publiek gebruikt en begrijpt, want anders zul je ze niet bereiken.
Het is beter om inhoud te schrijven op een manier zoals je een gesprek voert, want dat zal jouw doelgroep meer aanspreken. Als ze een gesproken zoekopdracht uitvoeren, kunnen ze jouw informatie gemakkelijk begrijpen als deze is geschreven in de gesprekstaal die ze normaal gesproken gebruiken.
Wil je een beter beeld krijgen van hoe jouw klanten spreken en wat hen interesseert? Kijk dan hoe ze met jouw website omgaan en hoe ze zich presenteren op sociale media. Dit zal jouw helpen om een beter beeld te verkrijgen van jouw publiek en te schrijven op een manier die voor hen logisch is.
Het is ook belangrijk om rekening te houden met hoe jouw doelgroep gesproken zoekopdrachten uitspreekt. Ze zullen over het algemeen vragen stellen die beginnen met wie, wat, waar, waarom, wanneer of hoe. Om een idee te krijgen van hoe jouw doelgroep naar een bepaald onderwerp zoekt, kun je Google Autofill gebruiken in de zoekbalk van de zoekmachine of de sectie met ‘Mensen vragen ook’ in de zoekresultaten.
Veel gesproken zoekopdrachten zijn afkomstig van mensen die op zoek zijn naar lokale bedrijven. Ze zullen vragen stellen als “Waar is de dichtstbijzijnde pizzeria in de buurt?” of “Waar kan ik autobanden kopen?”. Een vermelding in jouw Google-bedrijfsprofiel is de sleutel om lokaal verkeer te genereren.
Wanneer gebruikers gesproken zoekopdrachten uitvoeren krijgen ze een lijst met de beste plaatsen in de buurt. Je moet jouw Google-bedrijfsprofiel claimen om daar te kunnen verschijnen. Nadat je jouw vermelding hebt geclaimd, vul je alle informatie in. Besteed aandacht aan de contactgegevens, het adres, de openingstijden en omschrijven van diensten om ervoor te zorgen dat ze nauwkeurig en actueel zijn.
Deze stukjes informatie zijn belangrijk omdat gebruikers van spraakgestuurde zoekopdracht het vaakst op zoek zijn naar deze informatie. Ze willen weten waar jouw bedrijf is gevestigd, weten wanneer het open is of bellen voor meer informatie.
Je kunt jouw vermelding ook optimaliseren door links naar inhoud en foto’s op te nemen. En natuurlijk om goede reviews te verkrijgen, zodat mensen eerder geneigd zijn om naar je toe te komen. Als je de tijd neemt om jouw Google-bedrijfsprofiel te optimaliseren, zul je snel positieve resultaten zien.
Wanneer mensen zoekopdrachten uitvoeren, stellen ze meestal vragen om antwoorden te vinden. Door een pagina met veelgestelde vragen te maken, kun je potentiële klanten naar jouw website leiden door het antwoord op hun vraag te geven.
Veelgestelde vragen zijn geweldig om antwoorden te genereren op vragen over jouw producten, diensten en/of bedrijf. Je kunt jouw doelgroep van kennis voorzien en hen helpen om iets meer over jouw bedrijf te weten te komen.
Door een pagina met veelgestelde vragen te maken, kan jouw informatie in fragmenten worden weergegeven. Als je nog een stap verder wilt gaan, kun je inhoud maken die direct ingaat op veelvoorkomende vragen. Dit kan op basis van zoekvolume, maar je kunt ook Google Autofill gebruiken of de sectie met ‘Mensen vragen ook’.
Voice Search zal in populariteit blijven groeien naarmate mobiele apparaten geavanceerder worden. Om deze veranderende technologie bij te houden, moet je jouw website optimaliseren voor gesproken zoekopdrachten. Heb je hulp nodig bij het optimaliseren van jouw website voor Voice Search? Dan kunnen wij je helpen!
Deze blog is mede mogelijk gemaakt door Jeroen van Promoboer
Terug naar overzicht