De website structuur is van essentieel belang voor uw Zoekmachine Optimalisatie strategie. De structuur van uw website toont Google welke pagina's van uw site het belangrijkst zijn. Dit betekent dat u kunt bepalen welke artikelen het hoogst scoren in de zoekmachines met de structuur van uw website. Begin dus vandaag nog met het verbeteren van uw website structuur.
Wat is een website structuur?
Website structuur verwijst naar de manier waarop u de inhoud van uw website organiseert. Een website bestaat vaak uit inhoud op een verscheidenheid aan (gerelateerde) onderwerpen, gepresenteerd op berichten en pagina’s. Website structuur is eigenlijk een benaming voor hoe deze inhoud wordt gegroepeerd, gekoppeld en gepresenteerd aan de bezoeker. Als u uw website goed structureert, profiteert deze hiervan; gebruikers zullen gemakkelijker hun weg vinden en Google kan uw URL’s beter indexeren. Taxonomieën, zoals categorieën en tags, maar ook interne links, uw navigatie en een kruimelpad zijn de hulpmiddelen om uw website te structureren.
Naarmate uw site groeit, wordt het rommelig
Naarmate steeds meer (blog)berichten schrijft of meer productpagina’s toevoegt, wordt uw website rommelig. U moet het netjes organiseren om ervoor te zorgen dat u, uw bezoeker én Google kunnen vinden waarnaar ze op zoek zijn. U moet zich eens voorstellen dat u dagelijks een bericht plaatst, dan zult u merken dat u uiteindelijk niet meer weet welk artikel in het verleden is geschreven. Het overzicht raakt u uiteindelijk kwijt.
Als u uw spullen niet netjes structureert, (dus uw verhalen, uw blogposts) gaan uw productpagina’s verloren. Uw bezoekers en Google zullen niet kunnen vinden waarnaar ze op zoek zijn.
Waarom is website structuur belangrijk voor Google en voor gebruikers?
Er zijn drie redenen waarom website structuur belangrijk is voor Google en dus voor uw kans om te worden gerangschikt in de zoekmachines.
Structuur is een gids voor Google
De manier waarop uw site is gestructureerd geeft Google informatie over waar u de meest essentiële inhoud kunt vinden. De structuur van uw site bepaalt of een zoekmachine kan begrijpen waar uw website over gaat en wat u verkoopt.Google crawlt websites door de links, intern en extern, te volgen met behulp van een bot genaamd Googlebot. En door deze links te volgen, bepaalt Google de relatie tussen de verschillende pagina’s. De structuur van uw website is een gids voor Google en daarom zeer cruciaal.
Niet concurreren met uw inhoud
De tweede reden waarom de website structuur essentieel is voor Google, is omdat u zonder een goede structuur met uzelf zult concurreren om een hoge positie in de zoekmachines. U heeft waarschijnlijk blogberichten of artikelen op uw site die hetzelfde onderwerp behandelen. Ik schrijf regelmatig gevarieerde berichten om ervoor te zorgen dat mijn berichten qua inhoud en onderwerp variëren. En dus varieert de focus zoekterm per artikel. Zo voorkom ik dat ik gelijkwaardige content plaats op de website.Als u Google niet vertelt welke berichten het belangrijkst zijn, zullen al uw berichten met elkaar concurreren. De oplossing is vrij eenvoudig: u laat Google weten welke pagina u het belangrijkst vindt. U vertelt Google welk verhaal u boven op uw stapel wilt hebben. Hiervoor hebt u een goede interne koppelingsstructuur nodig.
Website structuur is belangrijk voor UX Dus een goede website structuur helpt uw site hoog te scoren in Google. Maar vergeet niet dat de website structuur ook belangrijk is voor de User eXperience (UX). De structuur van uw website moet worden weerspiegeld in de navigatie van uw website. Als deze structuur duidelijk is, vindt uw publiek eenvoudig zijn weg op uw website. Een goede UX vergroot uw kansen voor mensen om te converteren. Producten worden eerder gekocht, u ontvangt eerder aanmeldingen voor nieuwsbrieven, etc. Bovendien houdt Google van websites die ook goed presteren!
Hoe te beginnen met de website structuur?
Wat zijn de dingen die u moet doen om de structuur van uw website te verbeteren? Wat kunt u doen om te voorkomen dat uw website structuur een probleem wordt? Ik zal drie basistips geven voor het snel verbeteren van uw website structuur.
Verwijder oude inhoud Veel winkels verkopen elk seizoen een verschillende collectie producten (kleding, schoenen). Als u niet wilt dat telkens hetzelfde product wordt verkocht, dan moet u de pagina verwijderen. Mogelijk hebt u echter enkele links naar de pagina die u wilt verwijderen. En weet u eigenlijk wel, dat links naar uw pagina waardevol zijn voor uw SEO! U wilt ervoor zorgen dat u van deze links profiteert, ook al bestaat de pagina niet meer. Daarom moet u de URL omleiden. Dit noemen we ook wel ‘redirect’. Als u niet weet hoe dit moet, dan kunt u hiervoor uw webite bouwer vragen. Of vraag het mij.
Evalueer uw categorieën U moet ervoor zorgen dat categorieën ongeveer even groot zijn. Categorieën worden te groot als u veel over een specifiek onderwerp schrijft en minder over anderen. Op een gegeven moment zou u die ene categorie in twee categorieën moeten verdelen. Een goede vuistregel voor de grootte van categorieën is ervoor te zorgen dat geen enkele categorie meer dan tweemaal zo groot is als een andere categorie. Wanneer een categorie aanzienlijk groter is dan andere, raakt uw website uit balans. Eerlijkheidshalve moet ik bekennen dat het best lastig is om te rangschikken met blogposts binnen een enorme categorie. De stapel is te groot geworden om door te zoeken. In dit geval zou u uw categorieën moeten evalueren en optimaliseren: misschien een paar van hen samenvoegen of splitsen. Bedenk goed waarom u uw website ooit hebt laten maken.
Verbeter uw interne link structuur
U moet naar de meest essentiële inhoud op uw site linken om Google te laten zien dat deze artikelen uw beste en meest complete artikelen zijn. Een goede interne koppelingsstructuur is cruciaal voor Google, maar het is ook logisch voor gebruikers; u wilt dat ze uw beste berichten lezen, toch? Zoals reeds aangegeven, schrijf ik gevarieerde berichten. Deze berichten voorzie ik van tekstlinks om ervoor te zorgen dat belangrijke pagina’s een verwijzing krijgen. Google ziet deze verwijzing en zal het verwezen artikel hoger plaatsen in de Google ranking.
Heeft u hulp nodig met uw website structuur?
U kunt een consult aanvragen. Tijdens dit consult krijgt u tips en wordt uw website getest en doorlopen. Na 1,5 uur kunt u zelf aan de slag om uw website te verbeteren en kunt u dus zelf de zoekmachine optimalisatie verzorgen.
Het is belangrijk om te weten dat de website structuur deel uitmaakt van een groter, doorlopend proces. Uw website zal groeien en daarom zal de structuur onderhoud nodig hebben. Het verbeteren en onderhouden van de structuur van een website moet een kernaspect zijn van elke SEO-strategie.