Een website geeft je de mogelijkheid om de hele (online) wereld te targeten. Lokale SEO daarentegen is gericht op een hogere positie in uw omgeving. Zeker nu, in de COVID-19-crisis, wanneer mensen u vaker online dan offline proberen te bereiken, is het de moeite waard om erin te investeren. U moet ervoor zorgen dat uw lokale publiek u op Google vindt! In dit bericht leg ik uit wat lokale SEO is en begeleid ik u naar meer diepgaande metingen om uw website vindbaar te maken in uw regio.
Wilt u meer weten over lokale SEO? Het is mogelijk om een persoonlijke SEO consult te volgen, waar u in 1,5 uur praktische tips ontvangt om uw website beter vindbaar te krijgen.
Als u een lokaal bedrijf heeft, zoals een winkel, of als mensen uw kantoor regelmatig bezoeken, gaat het optimaliseren van uw website er ook om ervoor te zorgen dat mensen u in het echt kunnen vinden. Zelfs nu, wanneer u niet actief bezoekers naar uw gebouw trekt, richt u zich nog steeds op een publiek dat zich in hetzelfde geografische gebied bevindt als u. Dus u moet optimaliseren voor dat gebied! Dit noemen we ‘lokale SEO’.
De algemene regel van tegenwoordig is dat het verreweg het gemakkelijkst is om te optimaliseren als u een goed adres in een regio / stad hebt. Hiermee kunt u lokale bestemmingspagina’s maken en mensen helpen uw winkel te vinden met een winkelzoeker. Het punt is dat als u wilt optimaliseren voor bijvoorbeeld een servicegebied waarin u zich fysiek niet bevindt, uw belangrijkste tool voor optimalisatie de inhoud is. U zou gewoon veel over dat gebied moeten schrijven. Wat je ziet is dat dat bij veel websites leidt tot geforceerde pagina’s die weinig met het bedrijf te maken hebben. Het is duidelijk dat deze pagina’s alleen om SEO-redenen worden toegevoegd.
Onlangs hoorde ik iemand zeggen dat hij zojuist enkele naburige steden noemde. En dat leverde hem bezoekers uit deze steden op. Afhankelijk van de niche waarin u zich bevindt, kan dat, om eerlijk te zijn, enig effect hebben. Maar ik zou het geen goede optimalisatie willen noemen. Voor de meeste bedrijven zal die strategie niet zo goed werken. Het is niet echt een optimalisatie; het is alleen dat niemand anders dat gebied en dat product op zijn website vermeldt. Als er concurrentie is, dan is er meer voor nodig om een hogere ranking te krijgen dan de concurrent in dat gebied.
Er zijn diverse aspecten om je lokale SEO te verbeteren. Hieronder heb ik een aantal in een opsomming weergegeven:
Ja, er is veel dat u online kunt doen om uw website te optimaliseren voor een lokaal publiek. Maar als u een lokaal bedrijf runt, dragen zaken als mond-tot-mondreclame en een gedrukte brochure ook bij aan lokale SEO.
Als u uw website en sociale profielen ook vermeldt in uw offline communicatie / promotie, kunt uw Facebook-likes stijgen, uw Twitter-volgers toenemen en zal het directe verkeer op uw website toenemen. Op de een of andere manier zal dit ook zichtbaar zijn voor Google, zij het misschien indirect.
Dus terug naar de hoofdvraag: wat is lokale SEO? Lokale SEO bestaat uit een aantal factoren die u helpen uw lokale publiek aan te spreken door middel van betere rankings in zoekmachines. Het is niet alleen het optimaliseren van uw adres of uw sociale media strategie; het zijn al deze dingen gecombineerd die we lokale SEO noemen. Veel succes met optimaliseren!
Als WordPress specialist refereer ik graag naar handige WordPress tools. Voor een goede ondersteuning bij de verbetering van de lokale vindbaarheid kan ik Local SEO for WordPress plugin van harte aanbevelen. Wil je meer lokale klanten krijgen? Dus heb je een (klein) bedrijf en lokale klanten? En ben je het zat om je concurrentie hoger te zien verschijnen? Met deze plug-in kunt u lokaal en in Google Maps beter scoren, zonder dat u zich zorgen hoeft te maken!
Ik help u graag uw website verbeteren om lokaal hoger gerankt te worden in zoekmachines. Neem contact op voor meer informatie.
Terug naar overzicht