Google Analytics is verandert. Google Universal Analytics gaat wijzigen in Google Analytics 4. Er zijn grote verschillen tussen beide versies. Zo is de look and feel heel anders, de metingen die gedaan worden verschillen van elkaar, maar ook de inrichting verschilt enorm. Waaronder de koppeling naar Search Console. In dit artikel vertel ik u meer over het koppelen van Search Console aan Google Analytics 4.
De Google Search Console-tools en -rapporten helpen u het zoekverkeer en de prestaties van uw site te meten, problemen op te lossen en uw site te laten schitteren in de zoekresultaten van Google. Wij raden aan om uw site te verifiëren in Search Console om het zoekgedrag te kunnen meten en verbeteringen te kunnen aanbrengen in de website.
Bent u niet bekend met Google Analytics 4, dan wordt het een hele uitdaging om elke instelling naar wens te doen. De nieuwe versie van Google Analytics verschilt namelijk behoorlijk te opzichte van Google Universal Analytics. Bovendien is er niet een eenvoudige handleiding door Google beschikbaar gesteld.
Bent u bijvoorbeeld gewend om het organische zoekgedrag in Universal analytics te bekijken? En wilt u hetzelfde doen in de nieuwe versie van Google Analytics? Dan is het mogelijk om Google Search Console te koppelen en de rapportage in het Dashboard te raadplegen. Dit gaat niet vanzelf, maar moet handmatig worden gedaan.
Voordat Google Search Console gekoppeld kan worden, dient u eerst de nieuwe versie van Google analytics in te stellen.
In 12 stappen is de koppeling voltooid:
12 stappen in beeld:
Het is nu nog een koud kunstje om de rapportage te kunnen tonen in GA4.
Dit kan door de onderstaande stappen te volgen:
Hieronder zijn de stappen in beeld gebracht:
Online Marketing uitbesteden? Dat kan uiteraard, klik hier voor meer informatie.