Google Algoritme – Gebruik het in uw voordeel

20 mei 2022

Het algoritme van Google is verbazingwekkend slim. Het algoritme komt heel dicht bij het lezen van teksten door mensen. Tegelijkertijd heeft Google wat hulp nodig bij het begrijpen van de structuur van een webpagina. Het implementeren van gestructureerde data helpt Google daarbij. Combineer dat met het schrijven van SEO-vriendelijke en leesbare teksten! Wij geven u 3 praktische tips om u te helpen met uw rankings!

Google Algoritme

Google is echt slim, ongelooflijk slim. Tegelijkertijd zijn delen van het Google algoritme helemaal niet slim. Computers zijn niet zo goed in het begrijpen van ‘wat is wat’ op een pagina. Als u een recepten website hebt, moet u Google vertellen wat een ingrediënt is, wat de bereidingstijd is en wat een foto van uw recept is. Anders begrijpt Google dat niet goed. Wat een contradictie: aan de ene kant verbazend slim, maar aan de andere kant behoorlijk dom! In dit bericht gaan we hier wat dieper op in en geven wij u enkele praktische tips over hoe u de uitmuntendheid en tekortkomingen van Google in uw voordeel kunt gebruiken.

gestructureerde data

Google is verbazingwekkend slim in het begrijpen van tekst

Google leest teksten. En over het algemeen probeert het algoritme van Google een mens na te bootsen. We weten al een tijdje dat Google teksten leest. En we weten dat Google steeds beter wordt in het ontleden van tekst en het matchen van zoekwoorden en zoekopdrachten met de resultaten.

Vroeger kon Google alleen de basis van taal begrijpen. Het kon woorden herkennen. Daarom was het gebruikelijk om in SEO-teksten keer op keer de focus zoektermen te vermelden. De zogenaamde Panda-update was een van de eerste aanwijzingen dat Google steeds beter teksten ging begrijpen. De Hummingbird-update en de recente BERT-update maken nog duidelijker dat Google verbazingwekkend slim is in het begrijpen van tekst en de betekenis van verschillende woorden.

Het gevolg van het steeds beter worden van Google in het begrijpen van taal is dat de eisen aan webteksten hoger worden. U kunt niet wegkomen met een tekst die voor een bepaalde term slecht geschreven of te geoptimaliseerd is. Om kans te maken in de zoekmachines moet uw tekst origineel, goed leesbaar en vindbaar zijn.

Ongelooflijk dom in het begrijpen van structuur

Google en zijn algoritme hebben echt hulp nodig om ‘wat is wat’ op websites goed te begrijpen. Weten wat het belangrijkste is en wat minder belangrijk is. Begrijpen wat een kop is, wat een afbeelding is, wat dingen op een pagina betekenen: Google heeft metadata nodig om dat allemaal te begrijpen. Dat is eigenlijk wat Schema doet. Het is een manier om Google te helpen met de betekenis van uw pagina te begrijpen door gestructureerde data te gebruiken. Gestructureerde gegevens kunnen worden gezien als stukjes code die u aan uw site toevoegt en waarmee zoekmachines de betekenis van uw inhoud weten.

Google kent de zwakke plekken van computers. Computers hebben veel meer metadata nodig, veel meer hulp bij het begrijpen van structuur dan mensen. Daarom investeert Google echt in Schema. De onderdelen waarin computers en zoekmachines gebreken vertonen, worden actief verbeterd door tools als Schema.

Om Google’s gebrekkige begrip van context en structuur te verbeteren zullen site-eigenaren dus Schema moeten gebruiken.

3 praktische tips om u te helpen met uw ranking

Het loont echt als u weet welke delen van het algoritme van Google echt slim zijn en welke delen van het algoritme wat aandacht nodig hebben. Als u ervoor zorgt dat u geweldige content schrijft en Google helpt met een correcte Schema-implementatie, vergroot u echt uw kansen om te ranken in de zoekmachines.

Tip 1: Schema en schemablokken

Gestructureerde gegevens geven zoekmachines meer inzicht in hoe uw pagina’s zijn opgebouwd en hoe u uw inhoud beschrijft.

Door Schema.org te implementeren, kan Google erachter komen wat op een pagina staat. En het gebruik van Schema kan echt de moeite waard zijn, omdat u zulke mooie rijke resultaten krijgt. Schema is een stukje code waarmee zoekmachines de betekenis van uw inhoud weten. Wij hebben ervaring met WordPress en daarom richten wij ons specifiek op WordPress gebruikers. U kunt meta-data toevoegen aan pagina’s door gebruik te maken van de plugin Yoast SEO. Met Yoast SEO hoeft u geen code te schrijven. Het enige dat een site-eigenaar hoeft te doen, is in dit programma aan te geven of uw website een persoon of een organisatie vertegenwoordigt. De tool voegt automatisch de nodige gestructureerde gegevens toe die zoekmachines nodig hebben.

Google Algoritme

Er zijn verschillende soorten schema’s, afhankelijk van wat u wilt beschrijven. Yoast SEO heeft een aantal geweldige gestructureerde gegevensblokken die het supereenvoudig maken om dat soort schema op uw website te implementeren. Met de blokken kunt u pagina’s maken die specifieke soorten gestructureerde gegevens bevatten, zoals bijvoorbeeld een FAQ. Dat vergroot uw kansen om in aanmerking te komen voor rijke resultaten.

2. Een leesbare tekst schrijven

Nu het algoritme van Google steeds beter in staat is om teksten te begrijpen, moet u er ook gewoon beter in worden. Zorg ervoor dat u wat tijd besteedt aan uw SEO-copywriting om een ​​tekst te schrijven die leuk en gemakkelijk te lezen is. Zorg ervoor dat u iets schrijft dat uw publiek wil lezen. Het moet fris, nieuw, origineel zijn. Uw tekst moet een goede structuur hebben. Alinea’s moeten elkaar in een logische volgorde opvolgen.

De Yoast SEO-leesbaarheidsanalyse kan u echt helpen bij het schrijven van een tekst die lekker leesbaar is. Het kan moeilijk zijn om aan de analyse te voldoen, vooral als u een ingewikkeld onderwerp hebt waarover u schrijft. Het inkorten van een zin is een heel goede manier om een ​​tekst leesbaar te maken, ook al is het onderwerp erg moeilijk. En als uw onderwerp moeilijk is, is uw leesbaarheid nog belangrijker: mensen zouden op kinderlijk eenvoudige manier het onderwerp moeten kunnen begrijpen.

3. Optimaliseer op een natuurlijke manier

Het optimaliseren van uw inhoud mag nooit de leesbaarheid van uw tekst benadelen. Het algoritme van Google is veel te slim voor u om weg te komen met een tekst die volgepropt is met trefwoorden. In plaats daarvan moet u ervoor zorgen dat uw tekst is gericht op een duidelijk onderwerp en veel gerelateerde zoekwoorden en relevante synoniemen in uw tekst gebruiken.

Het gebruik van een focuszoekwoord blijft van belang, omdat de woorden die uw doelgroep gebruikt in hun zoekopdracht van belang zijn. Ze zouden bijvoorbeeld kunnen zoeken op ‘cupcakes’ in plaats van op ‘feeëntaart’ of ‘kolombijntje’. In dat geval kun je je beter concentreren op het trefwoord ‘cupcakes’. Aansluiten bij de woordenschat van uw publiek is erg belangrijk. Doe daarom altijd een zoekwoordenonderzoek. Kruip in de hoofden van uw publiek, gebruik de woorden die ze gebruiken. Ze zullen herkennen waarnaar ze zoeken als u de juiste termen gebruikt.

Het optimaliseren voor een specifieke sleutelzin voelt een beetje achterhaald. De exact passende zoekwoorden worden namelijk steeds minder belangrijk. Yoast SEO herkent verschillende woordvormen. Het kan meervouden, verleden tijd en een andere woordvolgorde herkennen. En het kan rekening houden met gerelateerde zoekwoorden en synoniemen. Optimaliseer uw tekst voor een bepaald zoekwoord, maar overdrijf het nooit. Zorg ervoor dat u ook veel woorden toevoegt die logisch gerelateerd zijn aan het zoekwoord. De belangrijkste tip hierbij: maak van het optimaliseren van uw tekst voor de zoekmachines geen kunstje. Houd de focus en probeer de tekst op een natuurlijke manier te schrijven.

Google Algoritme

Conclusie over het algoritme van Google

Het algoritme van Google is verbazingwekkend slim. Het is krankzinnig hoeveel het algoritme kan begrijpen. Om op te vallen in de zoekmachines, heeft u zeer goed geschreven teksten nodig die op een natuurlijke manier zijn geoptimaliseerd. Tegelijkertijd heeft Google wat hulp nodig bij het begrijpen van de structuur van een webpagina. Het implementeren van Schema.org zal Google daarbij helpen. Zorg ervoor dat u de sterke punten van Google combineert door de meest verbazingwekkende teksten te schrijven en zorg ervoor dat u de tekortkomingen van Google helpt door gestructureerde gegevens op uw site te implementeren. Veel succes!

Lukt het u niet om uw website beter te ranken?

Wij zijn specialist op dit gebied. Vraag onze hulp en maak hier een afspraak!

    MiddagAvond

    Terug naar overzicht