Velen lopen enige tijd met de gedachten om een eigen webshop te gaan beginnen? In sommige gevallen weet men dan ook niet eens wat men wil verkopen. Laat staan hoe het hele traject in zijn werk gaat.
Eigen webshop beginnen? Tip: Begin nooit zomaar een webshop! Het hebben van een webshop wordt namelijk door velen onderschat. Dit merken wij op door de vraag die ons regelmatig wordt gesteld: “Kunnen jullie voor mij een webshopje maken?”, “Maar het mag niet te duur zijn”. In heel veel gevallen heeft men niet voldoende budget om een webshop te kunnen beginnen. Een webshop beginnen kost namelijk veel tijd, maar ook geld. Kijk maar eens naar bedrijven zoals bijvoorbeeld Coolblue, Rituals en Zalando. Deze bedrijven maakten in het begin helemaal geen winst. Zij hadden namelijk heel veel tijd gestoken in de keuze van het assortiment en de marketing die daarop volgde.
Heb je definitief besloten om een webshop te gaan beginnen? Dan hebben wij hier een aantal stappen voor je die je helpen bij een succesvolle start van een webshop.
We raden je aan om in eerste instantie goed na te denken over de producten die je wil gaan aanbieden. Deze keuze gaat meestal uit naar een productassortiment waar je het meeste affiniteit mee hebt. Je moet er wel in geloven natuurlijk. Het is mogelijk om te onderzoeken welke producten momenteel goed worden verkocht in de verschillende landen. Google Trends bijvoorbeeld kan als hulpmiddel worden gebruikt om te onderzoeken waar men doorgaans naar op zoek is.
Heb je voornemens om bijvoorbeeld muziekinstrumenten te gaan verkopen? Dan raad ik je aan om je te gaan focussen op een klein assortiment waar de grootste vraag naar is. Er wordt in Nederland onder andere veel gezocht op gitaren. Probeer dan van te voren uit te zoeken welke gitaren en aanverwante artikelen geliefd zijn en richt je in eerste instantie daarop. De kans dat je op korte termijn een groot deel van je investering terugverdient is dan veel groter.
Nadat je de producten hebt gekozen die je wilt gaan verkopen, bedenk je een goede unieke bedrijfsnaam die aansluit op die productkeuze. Een gemakkelijk te onthouden naam helpt bij de marketing die je later wilt gaan inzetten. En uiteraard hoort bij deze bedrijfsnaam een logo en een domeinnaam, waarop je de website gevonden wilt hebben. Wil je de producten alleen in Nederland aanbieden? Kies dan voor een naam die Hollands ‘bekt’. En uiteraard hoort daar een .nl domeinnaam bij. Wil je vervolgens weten of die domeinnaam al bestaat, dan kun je naar de website SIDN gaan om je domeinnaam te checken.
Maar wil je uiteindelijk de producten in heel Europa of zelfs over de hele wereld gaan verkopen? Kies er dan voor om een bedrijfsnaam te gebruiken die in andere landen ook uitgesproken kan worden. Bovendien is het raadzaam om te onderzoeken of die naam niet een ‘vreemde’ betekenis heeft in één van de landen waar je de producten wil aanbieden. Je zal namelijk niet de eerste zijn die die ‘fout’ maakt. Er zijn diverse websites beschikbaar waar je verschillende domeinnaam extensies kan checken. Deze kun je gemakkelijk online vinden: Zoek op domeinnaam checken.
Je bedrijf is je toekomst. Nadat je een keuze hebt gemaakt, kun je ervoor kiezen om je bedrijfsnaam te deponeren, zodat niemand anders dezelfde naam kan gebruiken. Uiteraard ga je eerst naar de de Kamer van Koophandel om de bedrijfsnaam vast te leggen. Is de bedrijfsnaam vastgelegd, dan is het aan te raden om de handelsnaam, merknaam en logo te beschermen. Hiermee voorkom je dat een ander kan meeliften op jouw succes. Meer hierover vind je hier.
Net als het focussen op een beperkt assortiment, is het goed om je te focussen op één land. Richt je je bijvoorbeeld alleen op Nederland, dan leer je die klanten goed kennen en weet je precies welke wensen en voorkeuren zij hebben. Wat goed verkocht wordt in Nederland, dat hoeft nog niet te gelden voor een ander land. Bovendien kom je er vanzelf achter dat het onderhouden van de webshop en je klanten heel veel tijd kost en dan hebben we het nog niet eens over het logistieke deel.
Ieder land heeft eigen regels als het gaat om online verkoop aan particulieren en bedrijven. Voordat je begint is het raadzaam om uit te zoeken welke regels dat zijn. Wellicht dat je per land de algemene voorwaarden moet aanpassen. De Kamer van Koophandel heeft een artikel geweid aan europese regelgeving. Misschien dat jouw accountant hierover kan adviseren.
Wij maken (WordPress) WooCommerce webshops vanaf €1950,00. Dit is een heel fijn programma om mee te werken, wat dus ook heel gebruiksvriendelijk is. De mogelijkheden en uitbreidingen zijn legio. Bovendien zijn er genoeg hosting partijen die de mogelijkheid bieden om dergelijke webshops te hosten. Maar uiteraard kunnen wij die ook aanbieden ;). Daarnaast wordt er ook veel gebruik gemaakt van Magento. Ook dit CMS programma is aan te raden, maar de webshop ontwikkelkosten liggen aanzienlijk hoger dan een WooCommerce Webshop. Je moet hierbij denken aan €15.000,00 en zelfs veel hoger. Laat je niet afschrikken door de prijs, maar denk goed na wat je in de toekomst verder brengt.
Maar het is ook heel goed mogelijk dat deze programma’s niet aansluiten bij jouw wensen. Er zijn heel veel Webshop aanbieders met een eigen systeem, wat als nadeel heeft dat je vast zit aan hun systeem en dat het niet elders gehost kan worden. Je bent dus veel minder flexibel. Dat geldt het zelfde voor het laten maken van een webshop op maat (van A-Z dus). Er worden tegenwoordig nog steeds volledige webshops van begin tot eind ontwikkeld. Het voordeel is is dat de webshop volledig op maat gemaakt wordt. De kosten liggen doorgaans hoger dan de genoemde andere webshop oplossingen. En bovendien worden dergelijke webshops vaak beperkt ge-update.
Uiteraard moet je niet meteen kijken naar de nadelen, maar juist naar de beste oplossing voor jouw wensen. Soms kan de duurdere oplossing de beste zijn. Laat je dus goed informeren.
Inmiddels hebben wij heel veel ervaring in webshops. Hierdoor kunnen wij met zekerheid zeggen dat artikelen die op voorraad liggen en die dezelfde dag of de volgende dag geleverd worden, het beste verkopen. Zorg er dus voor dat je voldoende producten op voorraad hebt, die je dus ook snel kan leveren. Naarmate de verkoop op gang komt, kun je langzamerhand het assortiment gaan uitbreiden.
Tip: Het is verstandig om de artikelen die de meeste problemen opleveren en de meeste klachten veroorzaken, zo snel mogelijk uit het assortiment te halen. Zo hou je de beste producten over en krijg je de minste klachten.
Er zijn diverse bezorgers met passende logistieke oplossingen. Een aantal van die bedrijven die we allemaal wel kennen zijn: PostNL, UPS, DPD, GLS, noem maar op. Maar het is een heel gepuzzel om uit te zoeken welke nu het voordeligste is en het beste past bij de wensen van jouw klant. Krijg je een bestelling binnen en wil je die bestelling bijvoorbeeld dezelfde dag nog leveren? Dan zul je een ander postbezorger moeten kiezen dan een pakketdienst die op zijn vroegst de volgende dag kan leveren.
Waar heel veel gebruik van gemaakt wordt is Sendcloud. Sendcloud is een verzendplatform voor E-commerce. Dit platform kan gekoppeld worden aan een webshop. Elke bestelling die binnenkomt, zie je weer terug in het controlpanel van Sendcloud. Hierin kan een pakketdienst worden gekozen en kunnen verzendlabels worden aangemaakt. Ten slotte kan gebruik gemaakt worden van track and Trace en eventueel retouren kunnen ingeregeld worden. Dit is dus heel gemakkelijk en het voorkomt een hoop kopzorgen.
We willen natuurlijk dat jouw bedrijf vertrouwen uitstraalt. Het is dus raadzaam om een webwinkel keurmerk aan te vragen. Mijn advies is om te gaan voor het keurmerk thuiswinkel waarborg. Het kost wellicht even tijd om een dergelijk keurmerk te krijgen, maar ben je in bezit van dit keurmerk, dan weet je zeker dat de webshop in orde is. Alles wordt nagekeken! Je moet hierbij denken aan de webserver, maar ook de voorwaarden en de webshop pagina’s moeten overzichtelijk en in orde zijn.
Er zijn ook keurmerken die bij wijze van spreken tegen een eenmalige of maandelijkse vergoeding gekocht kunnen worden. Wel worden bepaalde punten gecontroleerd, maar zo uitgebreid als Thuiswinkel Waarborg dat doet, zijn er maar weinig.
En dan is eindelijk de webshop gevuld. De producten zijn onder de juiste categorieën ingedeeld en die zijn voor de bezoekers gemakkelijk te raadplegen. Maar wat heb je eraan als er geen bezoekers zijn? Die mensen komen pas als ze van je gehoord hebben of je naam gezien hebben. Door het inrichten van gerichte Google advertenties kun je op basis van het zoekgedrag potentiële klanten naar de website leiden. Bovendien zorgen Google shopping advertenties ervoor dat je meegenomen wordt in de service voor prijsvergelijking. Dat zijn die advertenties die je te zien krijgt in de zoekresultaten van Google na een zoekopdracht die is uitgevoerd.
Uiteraard kun je er ook voor kiezen om de producten te promoten op verschillende social media kanalen. Maar bedenk wel dat er voldoende budget vrijgemaakt moet worden om de markt te kunnen veroveren. Een aanrader is om je producten ook bij Bol.com aan te bieden. Dit kan je net even door de opstartfase heen helpen. Maar de bezoekers van bol.com bezoeken doorgaans ook de webshop van de aanbieder, jouw webshop dus. Onze ervaring is dat die bezoekers snel overgaan tot een aankoop, omdat ze eigenlijk hun interesse al hebben gewekt in de producten op jouw webshop.
Heb jij hulp nodig bij het starten van een eigen webshop? Wij hebben veel ervaring in webshops en verkoop in winkels. De webshops die wij bouwen, die worden op maat gemaakt in WordPress en bovendien richten wij advertentie campagnes in om uw verkoop te bevorderen. Tenslotte begeleiden wij jou bij de verkoop en we kunnen we tevens ondersteuning bieden bij een eventuele fysieke winkel.
Of neem contact op via onderstaand formulier: