Slimme doelen van Google

5 april 2018

Slimme doelen - Voordat een Google Adwords Campagne opgemaakt wordt zal de adverteerder eerst moeten bedenken wat hij met advertentiecampagne wil bereiken.

Vooraf moeten handmatig doelen in Google Analytics ingesteld worden die vervolgens worden gekoppeld aan Google Ads. Als dat gedaan is worden er per doel campagnes gemaakt die op hun beurt onderverdeeld worden in advertentiegroepen met bijhorende focus zoektermen. Zodra de campagne draait kan de meting beginnen en kan dus ook worden achterhaald of doelen behaald worden.

Slimme doelen

Omdat niet alle bezoekers klant zullen worden, is het verstandig om te gaan richten op mensen waar de slagingskans het hoogste is. En Google heeft daar iets op bedacht. Google heeft het voor de adverteerder nog makkelijker en mooier gemaakt door het invoeren van zogenaamde ‘Slimme Doelen’. Let er wel op dat deze pas actief worden zodra 500 klikken de afgelopen 30 dagen door Adwords zijn verzonden naar Google Analytics.

Slimme doelen ‘leert’ als het ware van signalen die de bezoekers afgeven. Machinaal wordt het surf gedrag gemeten van alle bezoekers. Door het surfgedrag te meten kan worden achterhaald welke bezoekers de meeste kans maken op een conversie. Of wel, de grootste slagingskans hebben om klant te worden. Dit zijn de meest betrokken bezoekers en die moeten we koesteren.

Slimme doelen worden geactiveerd als binnen 30 dagen 500 klikken worden verzonden naar Analytics.

Slimme doelen kijkt bijvoorbeeld naar het aantal pagina’s dat de bezoeker bezoekt binnen een bepaalde tijd, de locatie waar de bezoeker zich bevindt, het apparaat waarop de website bekeken wordt en de duur van het bezoek van de website. Google selecteert de top 5% van het verkeer dat via Google Adwords binnenkomt. Vervolgens wordt deze selectie toegepast op al het verkeer dat op de website binnenkomt (zoals via de organische zoekresultaten, socialmedia, etc.). Bij elke persoon die aan die voorwaarden voldoet en de website bezoekt, geeft Google een conversie weer in Google Analytics.

Zo wordt meteen inzichtelijk via welke kanalen, zoekwoorden, advertenties en dergelijke de slagingskans het hoogst is. Hierop kunnen dan verbeteringen worden toegepast op de Adwords-prestaties.

Meer informatie hierover: Slimme doelen Google Analytics help

Ik help u graag met uw Google Adwords Campagne
Maak vrijblijvend een afspraak
06 – 339 338 61

Terug naar overzicht