5 redenen van slechte positionering in zoekmachines

4 januari 2020

Ik gebruik voor Wordpress websites de Yoast SEO-plug-in. Deze helpt om de tekst van berichten en pagina's op een eenvoudige wijze te optimaliseren. Veelal wordt gedacht dat als alles volgens de Yoast SEO-plug-in juist is ingesteld, dat de website ook daadwerkelijk hoger wordt gepositioneerd in de zoekmachines. Maar dat is helaas niet altijd het geval. Hoe kan het toch dat de website pagina's niet op de felbegeerde nummer 1 positie komen te staan? Hieronder geef ik 5 redenen aan waar het aan zou kunnen liggen.

5 redenen van een slechte ranking van uw site content

1. Te veel concurrentie

De nummer 1 reden is de hoge mate van concurrentie. Als u algemene zoektermen gebruikt zoals bijvoorbeeld zonnepanelen, elektrische fiets of bijvoorbeeld voetbal zult u merken dat uw content niet op de nummer 1 positie in de zoekmachines komt te staan.

Merkt u op dat websites met een hoge autoriteit, zoals bijvoorbeeld Wikipedia, op de eerste positie staan? Of websites die al sinds jaar en dag deze positie hebben veroverd? Dan is de kans groot dat uw site niet de autoriteit heeft zoals deze websites. U kunt er alles aan doen om dezelfde ranking te krijgen, maar dat lukt gewoon niet. U loopt als het ware achter de feiten aan. De concurrentie is gewoon te groot.

concurrentie

Oplossing: Door gebruik te maken van zogenaamde long tail zoektermen beperkt u de concurrentie. Richt u zich op zoektermen zoals bijvoorbeeld elektrische fiets kopen in Zwolle, dan vergoot u de kans dat u menig concurrent achter u laat. Denk goed na over de juiste zoektermen. Deze moeten wel aansluiten bij de content die u wilt plaatsen.

2. Uw website ondervindt technische problemen

Als uw berichten helemaal niet worden getoond in de zoekmachines, kan het zijn dat er technische problemen zijn die verhinderen om de pagina’s te ranken. Gebruikt u conflicterende plugins of thema’s die Google daadwerkelijk verhinderen uw site te indexeren. Bepaalde plugins of thema’s kunnen bijvoorbeeld de website laadtijd vertragen. Dit heeft invloed op de ranking van de website pagina’s. In bepaalde gevallen is de meta tag robotsnoindex,nofollow” ingesteld. Deze instelling voorkomt dat de betreffende pagina wordt geïndexeerd in Google.

Als uw pagina’s voorheen goed scoorde, maar plotseling uit de zoekresultaten zijn verdwenen, bekijk dan de beveiliging van uw website en zorg ervoor dat u niet bent gehackt! Als een site wordt gehackt, neemt de bestaande inhoud ook af in rangorde. Nieuwe berichten worden niet zo gemakkelijk gerangschikt als vroeger. De Ranking zal langzaamaan minder worden. Dit is afhankelijk van hoeveel onzin op uw site wordt gepubliceerd, zonder dat u het weet. In de meeste gevallen is hacking niet de oorzaak van ranking problemen. Maar als u zeker weet dat geen van de andere problemen op uw site van toepassing is, is het wellicht de moeite waard om deze te bekijken. Het is natuurlijk altijd een goed idee om ervoor te zorgen dat uw beveiliging tip-top is!

technische problemen

Oplossing: Zorg er eerst voor dat Yoast SEO inderdaad correct is ingesteld. In de eerste stap van de Yoast-configuratiewizard wordt u gevraagd of uw site klaar is om te worden geïndexeerd. Als u ‘nee’ antwoordt en vergeet het later te wijzigen in ‘ja’, wordt uw inhoud niet weergegeven in de zoekresultaten! Maar als dit het geval is, ziet u een waarschuwing in uw algemene dashboard van Yoast SEO, dus dat is gemakkelijk te controleren. Voor afzonderlijke berichten en pagina’s die niet in rangorde staan: controleer het tabblad ‘Geavanceerd’ in de Yoast-metabox onder het bericht of zoekmachines het bericht inderdaad mogen weergeven in de resultaten. Houd er rekening mee dat, nadat u een instelling hebt gewijzigd om zoekmachines in staat te stellen uw inhoud te indexeren, het nog een tijdje kan duren voordat u ziet dat deze begint te rangschikken.

Als je Yoast-plug-in allemaal correct is, is het tijd voor wat meer graafwerk. Controleer uw plug-ins en of thema en zorg ervoor dat uw beveiliging in orde is!

3. Uw site heeft geen goede interne koppelingsstructuur

Een andere reden waarom de inhoud niet wordt weergegeven in de zoekresultaten is een slechte interne koppelingsstructuur. Wat betekent dat verwezen moet worden naar iedere pagina in de website, door middel van een interne link. Als uw interne koppelingsstructuur slecht is, zijn de kansen om hoog te scoren lager, zelfs wanneer uw inhoud geweldig is en goed geoptimaliseerd. Een duidelijke sitestructuur leidt namelijk tot een beter begrip van uw site door Google.

Website structuur

Oplossing: Begin met het toevoegen van die links! Zorg ervoor dat uw belangrijke berichten en pagina’s de meeste interne links bevatten. Maar voeg niet willekeurig links toe: zorg ervoor dat u relevante, gerelateerde links plaatst die van toegevoegde waarde zijn voor uw gebruikers. Zo voorkomt u zogenaamde ‘zwevende’ inhoud.

4. Er zijn weinig backlinks naar uw site

Als u net bent begonnen met uw website, wordt uw inhoud niet meteen gerangschikt. Zelfs niet als elke pagina perfect is geoptimaliseerd. Om te kunnen rangschikken, hebt u enkele links van andere websites nodig. Google moet immers weten dat uw website bestaat.

Oplossing: Om (meer) backlinks te krijgen, kunt u contact opnemen met andere websites. U moet wat PR of linkbuilding doen. Vraag hen om uw site te vermelden of over uw product te praten en naar uw site te linken. Je kunt ook sociale media gebruiken om het te verspreiden!

5. U richt zich op het verkeerde type intentie (relevantie)

Tenslotte is het van belang dat uw website de juiste intentie heeft. Zoekintentie wordt tegenwoordig een steeds belangrijkere factor voor zoekmachines. Willen mensen iets kopen, zijn ze op zoek naar een specifieke website of zijn ze op zoek naar informatie? Zelfs als u zich richt op long tail zoektermen, als uw inhoud niet overeenkomt met de intentie van de zoekers, is de kans groot dat zoekmachines het niet in de resultaten weergeven, omdat het niet relevant genoeg is voor bezoekers.

Stel dat u informatie verschaft over bijvoorbeeld klussen in huis en u plaatst handleidingen en video’s. Dit doet u met de intentie om ervoor te zorgen dat uw webwinkel meer bezoekers krijgt. Dan kunt u problemen ondervinden met de ranking, omdat u bezoekers ontvangt met de intentie om informatie te verschaffen in plaats van producten te kopen. De kans is groot dat bezoekers de website snel weer verlaten.

Nu moet worden opgemerkt dat niet elke zoekterm één dominant type intentie heeft. Toch kan het de moeite waard zijn om hiernaar te kijken als uw geoptimaliseerde inhoud niet in de zoekmachines staat.

Oplossing: Helaas kunt u de intentie van gebruikers van zoekmachines niet wijzigen. Maar u kunt uw inhoudsstrategie aanpassen. Als bij het intypen van zoekwoorden uw geoptimaliseerde inhoud niet in de zoekmachines wordt weergegeven, kijk dan goed naar de andere zoekresultaten (bij voorkeur in de privémodus van uw browser) en analyseer wat u ziet. Is een specifiek type resultaat dominant? Zijn er afbeeldingen of video’s? Welke gerelateerde zoekopdrachten worden getoond? Hier liggen de kansen. Als u meestal informatieve intentie voor een zoekopdracht vindt, kunt u daarover inhoud schrijven om mensen naar uw site te trekken. U zorgt ervoor dat uw merk als betrouwbare informatiebron wordt gezien. Als u veel afbeeldingen in de zoekresultaten vindt, moet u zich mogelijk meer richten op beeld-SEO. Houd bij het bepalen van uw SEO-strategie rekening met wat u op de resultatenpagina’s ziet.

Geoptimaliseerde inhoud nog niet in rangorde gestegen?

Als u de content correct hebt geoptimaliseerd en uw webpagina wordt nog steeds slecht gevonden, dan is de meest voorkomende oorzaak: te veel concurrentie in een niche. Helaas is zoekmachine optimalisatie een langetermijnstrategie. U zult er hard voor moeten werken en dus veel geduld moeten hebben. In de tussentijd zijn er nog veel andere aspecten van uw SEO (sitestructuur, linkbuilding) die u kunt aanpakken. Probeer u te concentreren op alle aspecten van website-optimalisatie, probeer het beste resultaat te bereiken. Het zal uiteindelijk zijn vruchten afwerpen!

Terug naar overzicht