Wat is Conversion Rate Optimization?

18 juni 2019

Conversie percentage optimalisatie (CPO) ook wel Conversion Rate Optimization (CRO) is een proces dat er voor moet zorgen dat het percentage van gewenste acties door website bezoekers wordt verhoogd. Ik heb het dan bijvoorbeeld over het invullen van een formulier, een online bestelling, aanmelding voor een nieuwsbrief of iets dergelijks. Het CRO-proces houdt in dat u begrijpt hoe gebruikers zich door uw website bewegen. En bovendien welke acties zij juist ondernemen. Maar ook wat hen weerhoudt om juist die actie niet te ondernemen.

Wat is een conversie?

Een conversie is de term die we gebruiken voor het voltooien van een actie (doel). Doelen zijn er in vele soorten en maten. Als u uw website gebruikt om producten te verkopen, is het primaire doel (bekend als de macro-conversie) dat de gebruiker een aankoop doet. Er zijn kleinere (micro) conversies die kunnen plaatsvinden voordat een gebruiker een macro-conversie voltooit. Een voorbeeld van een micro conversie is het aanmelden voor een nieuwsbrief.

Meer leads is meer omzet

Wat is een conversieratio?

De conversieratio van uw website is het aantal keren dat een gebruiker een doel voltooit gedeeld door uw websiteverkeer. Als een gebruiker tijdens elk bezoek kan converteren (bijvoorbeeld door een product te kopen), deelt u het aantal conversies door het aantal sessies (het aantal unieke keren dat een gebruiker naar uw website is gekomen). Als u een abonnement verkoopt, deelt u het aantal conversies door het aantal gebruikers.

Conversie Percentage Optimalisatie gebeurt nadat de bezoeker de site heeft bereikt. Dit moet niet verward worden met conversie-optimalisatie voor SEO of betaalde advertenties. Daarbij ligt namelijk de nadruk op wie doorklikt naar uw website via de zoekresultaten, het aantal klikken dat u ontvangt en welke zoekwoorden verkeer genereren.

5 manieren waarop CRO voordelen biedt voor SEO’s

  • Verbeterde klantinzichten. Conversion Rate Optimization kan u helpen uw belangrijkste doelgroep beter te begrijpen en te ontdekken welke taal of berichten het beste in hun behoeften voorziet. Conversion Rate Optimization kijkt naar het vinden van de juiste klanten voor uw bedrijf. Meer mensen bereiken, doet uw bedrijf niet goed als ze niet de juiste mensen zijn!
  • Betere Return On Investment (ROI): een hogere conversieratio betekent meer omzet. Door te analyseren hoe u het maximale haalt uit uw acquisitie, krijgt u meer conversies zonder dat u meer potentiële klanten moet binnenhalen.
  • Betere schaalbaarheid: Uw doelgroep groeit niet mee met de groei van uw bedrijf. Maar u kunt met CRO groeien zonder dat uw potentiële klanten opraken. Door meer website bezoekers in kopers om te zetten, kunt u uw bedrijf laten groeien zonder dat uw potentiële klanten opraken.
  • Betere gebruikerservaring: wanneer gebruikers een website bezoeken waarbij ze zich ’thuis’ voelen, blijven ze vaak hangen. CRO onderzoekt wat op uw website werkt. Door meer gebruik te maken van hetgeen dat werkt, maakt u een betere gebruikerservaring. Gebruikers die zich gesterkt voelen door uw website, zullen er meer mee doen. En sommige kunnen zelfs uw vertegenwoordigers worden.
  • Verbeterde vertrouwelijkheid: als een gebruiker zijn creditcard, e-mail of persoonlijke gegevens deelt, moet hij de website echt vertrouwen. Uw website is uw nummer één verkoopmedewerker. Net als een intern verkoopteam, moet uw website professioneel, beleefd en klaar zijn om alle vragen van klanten te beantwoorden.

De sleutel tot succesvolle optimalisatie

Om te optimaliseren voor conversiepercentages, moet u weten waar, wat te optimaliseren en voor wie u wilt optimaliseren. Deze informatie is de hoeksteen (cornerstone) van succesvolle CRO-strategieën. Als u geen gegevens verzamelt, kunt u alleen wijzigingen aanbrengen op basis van uw gevoel. Maar beslissingen nemen op basis van gevoel in plaats van feiten is tijdverspilling.

wat is conversion rate optimization

De analysemethode

Deze methode, ook wel kwantitatieve gegevensanalyse genoemd, geeft u harde cijfers achter hoe mensen zich feitelijk op uw website gedragen. Begin met een solide webanalyseplatform, zoals Google Analytics. Voeg vervolgens tracking toe voor uw conversies. Met CRO op basis van analyses kunt u belangrijke vragen beantwoorden over hoe gebruikers omgaan met uw website. Kwantitatieve analyse biedt informatie zoals:

  • Waar mensen uw site binnengaan, d.w.z. naar welke webpagina ze als eerste terechtkomen (de instappagina’s);
  • Welke functies ze gebruiken, dat wil zeggen waar ze op een pagina of in uw site hun tijd doorbrengen;
  • Via welk kanaal en verwijzende site ze zijn binnengekomen, dat wil zeggen waar ze een link naar uw site hebben gevonden en daarop hebben geklikt;
  • Welke apparaten en browsers ze gebruiken;
  • Wie uw klanten zijn (leeftijd, demografie en interesse);
  • Waar gebruikers uw conversietrechter verlaten, d.w.z. waar of tijdens welke activiteit gebruikers uw site verlaten.

Deze informatie zal u laten weten waar u uw inspanningen op moet richten. Door uw inspanningen te richten op de pagina’s die het meest relevant en waardevol zijn voor uw bezoekers, ziet u de grootste impact.

google analytics

De mensen methode

Het is vooral waardevol om eerst uw kwantitatieve analyse uit te voeren als u een grote site met diverse inhoud heeft, zodat u vanuit een aantalsperspectieven weet waar u zich op moet concentreren. Als u weet hoe gebruikers omgaan met uw site, kunt u achter hun gedrag kijken naar waarom men er op deze wijze mee omgaat.

Deze op mensen gerichte methode, die bekend staat als kwalitatieve data-analyse, is subjectiever. U hebt de hierboven besproken kwantitatieve gegevens nodig om te bepalen voor wie de website bedoeld is. Het is niet mogelijk om voor alle gebruikers te optimaliseren, dus optimaliseer voor uw ideale gebruiker – dat wil zeggen, de gebruiker die het belangrijkste is om als klant te hebben.

Manieren om deze gegevens te krijgen:

  • On-site onderzoeken;
  • Gebruikerstests;
  • Tevredenheidsenquêtes.

Kwalitatieve analyse helpt bij het optimaliseren voor conversies door informatie te geven over gebruikers, zoals:

  • Waarom zijn ze betrokken?
  • Waarom hebben ze oorspronkelijk besloten om uw site te bezoeken of naar een specifieke pagina te gaan?
  • Hoe zit het met de pagina of het product dat hen aansprak?
  • Wat denken zij dat uw site biedt die u anders maakt dan concurrenten?
  • Is er een functie of service aangeboden door uw bedrijf waardoor kopen bij u een betere ervaring wordt?
  • Welke woorden gebruiken ze om uw producten, diensten en de pijnpunten te beschrijven die zij behandelen?
  • Hoe zouden ze uw product of dienst aan een vriend omschrijven?
  • In essentie, hoe praten ze over wat u doet?

De slechte methode

Dit komt in vele vormen. Sommige niet-zo-effectieve CRO-methoden zijn onder meer:

  • Gissingen, voorgevoelens en onderbuikgevoelens;
  • Doe het omdat uw concurrent het doet;
  • Veranderingen doorvoeren op basis van de mening van de best betaalde persoon.

Al deze voorbeelden hebben iets gemeen: ze zijn niet op gegevens gebaseerd en kunnen net zo goed willekeurige opnamen in het donker zijn. Het is beter om de tijd te besteden aan het verzamelen en analyseren van de gegevens, zodat u zinvolle tests kunt doen op basis van duidelijke inzichten. Niemand vindt het leuk om tests uit te voeren die mislukken.

Heeft u hulp nodig bij Conversion Rate Optimization?

Neem gerust contact met mij op: 085-0640425

Terug naar overzicht