Digitale innovatie, wat heeft het ons gebracht?

3 april 2018

Waar staan wij over 10 jaar? Veel leuke gadgets zijn er op de markt gebracht, waaronder mobiele telefoons, tablets en handige applicaties (mobiele app). Jongeren op een fiets met Spotify muziek op, die whatsapps versturen of -datgene waar een telefoon uiteindelijk voor bedoeld is- aan het bellen! Dit is zo’n beetje het straatbeeld van tegenwoordig.

Gelukkig heb ik mijn Mobiele App nog…

Ik betrap me er zelf al op, dat ik bijna in paniek raak als ik mijn telefoon vergeten ben. Het voelt een beetje als een pakje shag mee hebben, maar geen vloei meer op zak. Nu ik gestopt ben met roken is dat gevoel al helemaal niet meer aanwezig, maar is mijn telefoon heeft dat gevoel weer een klein beetje overgenomen. Tegenwoordig ziet men een telefoon vaker, dan de mensen of natuur om hen heen. Communiceren wordt lastiger, omdat een gekregen appje toch net even iets belangrijker is dan verbale informatie.

Ik verveel me…

En kinderen weten al niet meer wat ze moeten doen, met de tablet, tv kijken, met de Wii, Xbox of Playstation. Ik vraag mijn kinderen wel eens of ze ooit gehoord hebben van een bal, springtouw of skateboard. Op één of andere manier wordt dat een stuk minder interessant gevonden dan die handige gadgets die ons leven bepalen. Terwijl het woord ‚moeten’ een term is die we liever niet horen. Maar we ‚moeten’ wel reageren op het toontje dat uit onze telefoon komt als een bericht is ontvangen. Het belangrijkste is nog die deelname aan een groepsapp, waar die idiote plaatjes en filmpjes -die in de meeste gevallen nergens op slaan- worden gedeeld. Eerlijk gezegd ben ik hier mede debet aan.

Snel Scan (barcode scanner) lekker handig?

Je zult je waarschijnlijk al wel afvragen. „Waarom schrijf je deze tekst eigenlijk?”. In feite is dat heel eenvoudig. Onlangs kocht ik bij Schuurman Schoenen in Dedemsvaart (even reclame maken voor een plaatselijke ondernemer), een paar schoenen. Ik vind het namelijk belangrijk dat je iets doet voor de ondernemers uit een eigen dorp of stad. Het is een kwestie van gunnen, zeg maar. Maar tot mijn verbazing zag ik jongeren schoenen passen en vervolgens met hun mobiele telefoon ging men de streepjes code scannen en daarmee online de prijs vergelijken.

Ik vind dat in één woord schandalig! Maar dit is wel wat je steeds meer ziet. Weer zo’n handige mobiele app op de markt, „Snel Scan” van de maker iHandy. In de omschrijving van deze app wordt heel duidelijk vermeld dat dit „Uw beste winkel gezelschap is”. En bovendien, daarmee nooit meer te veel hoeft te betalen. Ik zal je zeggen dat deze mobiele app van tijdelijke duur is. Als er straks namelijk geen winkels meer bestaan, dan hebben we deze app niet meer nodig.

Tegenwoordig mag je niet meer roken in openbare gelegenheden. De stress van, geen pakje vloei meer bij je hebben, is daarmee gedaald. Hoe lang duurt het dat het zelfde gebeurt met het gebruik van een mobiel apparaat bij openbare gelegenheden? Misschien komt die tijd er wel nooit. Tegen die tijd bestaat er wellicht geen openbare gelegenheid meer, maar loopt men massaal door het dorp of stad met hun ogen gericht op hun mobiele telefoon. En komt men toevallig nog een bekende tegen van vroeger, waarmee ze voorheen samen nog aan het schoenen kopen waren, dan zal het enige onderwerp wellicht die handige mobiele app zijn, waarvan binnenkort de nieuwste release uitgebracht wordt.

Adblocker het einde van online advertising?

Ten slotte hebben we dan ook nog die zogenaamde adblockers. Het is toch verschrikkelijk al die reclame in je zoekresultaten van Google? Men vindt het blijkbaar irritant en daardoor zijn er developers op de markt die bedacht hebben om adblockers in het leven roepen. Mijn tekstverwerker kent dit woord nog niet eens, maar hierdoor wordt de grootste inkomstenbron van Google, maar ook andere zoekmachines, op de proef gesteld. Maar dat niet alleen. Ook de online ondernemers krijgen het steeds moeilijker om hun producten en diensten op die manier onder de aandacht te brengen. Telkens moet men weer nadenken over hoe je je klanten wint.

Wat nou als er straks geen reclame meer online of op print te vinden is? Kunnen we die kwaliteitsproducten of diensten, waar we drastisch naar op zoek zijn, dan nog wel vinden? Of is prijs het enige dat ons aanzet tot koop?

Bestaat er in de toekomst nog wel een winkelstraat of een online shop?

De tijd zal het leren…

Terug naar overzicht